News

29.11.2018

Renewed social contribution exemption for independents

Every independent entrepreneur in Belgium has to pay social contributions. Whose income is too low to pay social contributions, can apply for an exemption. As from 1 January 2019 the legislation whereby independents can apply for an exemption of social contributions, is reformed.

Read more

26.11.2018

Hoe verloopt de verplichte registratie van dienstenverleners aan vennootschappen?

Dienstenverleners aan vennootschappen zijn sinds 1 september 2018 verplicht om zich te registreren bij de FOD Economie (zie ook onze bijdrage van september jl.). In het koninklijk besluit van 11 oktober 2018 staat nu de procedure die zij moeten volgen als ze zich willen registreren om één of meer vennootschapsrechtelijke diensten te mogen aanbieden. De registratieformulieren zijn terug te vinden op website van de FOD Economie.

Read more

23.11.2018

Nieuwe modellen van attesten voor fiscale aftrek woning

De fiscus heeft op 12 oktober 2018 nieuwe modellen voor hypothecaire leningen (attest 281.61) en voor individuele levensverzekeringen (attest 281.62) gepubliceerd. Die modellen gelden vanaf het aanslagjaar 2019.

Read more

20.11.2018

Wat wijzigt er voor de maatschap?

Door de hervorming van het ondernemingsrecht (wet van 15 april 2018) wijzigen er enkele regels en verplichtingen voor maatschappen. Zo wordt de maatschap boekhoudplichtig en moet ze zich inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. De nieuwe regels zijn in voege sinds 1 november jl.

Read more

16.11.2018

GDPR: Hoe gegevenslekken melden?

Sinds 25 mei 2018 moet elke Belgische onderneming die gegevens van EU-burgers verzamelt, in regel zijn met de GDPR. De nieuwe privacywetgeving regelt de verwerking, het beheer en de bewaring van persoonsgegevens. De GDPR verplicht deze ondernemingen ook om incidenten met persoonsgegevens te melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Het formulier voor de melding van gegevenslekken is nu beschikbaar.

Read more

12.11.2018

Structuur FOD Financiën: wie ziet door de bomen het bos nog …

Sinds 2016 is een nieuwe organisatiestructuur van de fiscus (AAFisc) in voege. Drie verschillende administraties, een Centrum Particulieren, een Centrum Kleine en Middelgrote Ondernemingen en een Centrum Grote Ondernemingen werken doelgroepgericht in plaats van materiegericht. Handig want zo kan een kmo voor zowel haar personenbelasting, vennootschapsbelasting als voor de btw bij hetzelfde kantoor terecht. We zijn nu twee jaar verder en een update van de organisatiestructuur van de hele Federale Overheidsdienst Financiën kondigt zich aan.

Read more

09.11.2018

VAT administrative injunction disappears

The enforceable title in VAT will be automated. Therefore the Government will modify the VAT Code. Currently this enforceable title is the ‘administrative injunction’.

Read more

06.11.2018

Is uw bedrijf klaar voor de Brexit?

Op 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie. Andere handelsafspraken zullen gelden dan binnen de EU. Dat de Brexit een grote economische impact op ons land zal hebben, is duidelijk. De concrete impact voor uw bedrijf is alsnog onduidelijk. Dus waar moet u op letten? Wij zetten u op weg met een korte leidraad in de beschikbare online informatie.

Read more

02.11.2018

Professional withholding tax exemption also for shift work in the building sector

Employers are obliged to transmit the professional withholding tax which they withhold on the wages of their personnel to the Treasury. On this obligation, a number of exceptions exist. E.g. for shift work in certain sectors. The exemption for shift work now also applies to the building sector.

Read more

29.10.2018

Immovable letting as from 1 January 2019

As from 1 January 2019, taxable persons can opt to charge VAT on letting of immovable property. We remind you of the applicable principles.

Read more

[1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23